Posted by : Unknown Sunday, March 23, 2014

Kringggggggg!  Pelajar2 gemilang terbilang sebuah sekolah di gombak yang ketika itu lesu terus menjadi segar. Yang hampir terlelap menjadi celik. Yang kepalanya ketika itu sujud di atas meja,, tersentak apabila mendengar bunyi tersebut . Ya, itulah bunyi impian setiap para pelajar yg hampir dibuai mimpi dek kebosanan atau berjaga sepanjang malam utk menyiapkan kerja sekolah yg trtunggak. Itulah waktu rehat.

"Ok jd smpai kat sini je lah ye. Jgn lupa nk buat latihan dlm m/s 145 bab hadis qudsi. Ingat jwpn bg soalan kbkk jgn lupa nak bg huraian! Kalau x ustzh bg kosong!", kata ustazah X.

"Bangun semua!" "Syukran jazilan ya ustazah!", laung para pelajar 5 Al-Y secara serentak.

Sejurus selepas itu, mereka pon meluru ke arah kantin bgaikan harimau bintang yang mengejar mangsanya. Demi mendapatkan nasi goreng bergedil yang ketika itu terhad kerana telah dibedal oleh pelajar mnengah bawah, plbgai usaha ditunjukkan. Plbgai helah difikirkan. 

Namun keenakan nasi goreng bergedil tidak mampu mggoda seorang pelajar biasa yg bernama Z. Di kala pljr2 lain bertarung di kantin, Z ini segera menuju ke surau Ar-raudhah. Ya, tidak lain dan tidak bukan utk menunaikan solat dhuha. Selepas menunaikan solat sunat tersebut, Z terus pergi ke koop utk membeli roti 60 sen perisa vanilla yg mnjd kegemarannya sejak dahulu lg serta air kotak epal jenama delite. Di mana jumlah keseluruhannya hanyalah rm 1.60. 

Kawan baiknya, G, yg juga berada di kelas yg sama dgn Z mkn bersama2 di bawah sebuah pokok yg rendang. Di situ mereka makan. Di situ mereka mengulang kaji. Di situ mereka berbulatan gembira. Ya, mereka lebih suka mendekati alam, mendekati ciptaan Allah yang maha Hebat. 

Tiba2, si Z bersuara.

"Weyh G, aku rasa aku ni gemok lah. Aku xtau kenapa. Tapi aku rasa sekarang aku gemok gila weyhhh T^T."

"Mana ada ko gemok Z,, ak tgok badan ko ok je. BMI ko pon arituh ok je ak tgok. Alaaa klo ko rse ko gemok sbb xde prmpuan nk ko, jgn risauuu lah brader. Prmpuan x tgok rupa lah. Prmpuan tgok hati ko tuh. Ko dah lah baik. Drpd ak niyh. Klo ko nk tgok gemok tgok ak", hujah G dgn penuh gaya.

Giliran Z pula utk bersuara, "Ak tau lah ko gemok G,, hahaha,, (smbil memegang perutnya) tp yg ak risau niyh psl gemok lain rr.. Kalau gemok berat badan ak xkesah sgt weyhhh,,"

"Ehhhh?! Ade ke gemok lain?! Klo cmtu bertambah lah kegemukan ak?! Oh nooooooo!" laung G secara bergurau. 

"Yup,, ustaz ak ade cite dlu,, kite bkn kne aware dgn gemuk badan je weyh,, ade 1 jenis gmok niyh yg lg bahaya drpd gemuk badan. Iaitu GEMOK DOSA.", Z cuba beri keterangan. 

"Owh tu ke mksd kn dgn diri ko yg gemok tuh? Hmmmmmm.. -sentap!-" Balas G.




Jeng3, setelah sekian lama x tulis kat blog niyh, akhirnya ku gagahkan diri juga untuk menulis segala yg telah trkumpul dalam cerebral cortex ini . Hoyeah . Dan topik pada kali ini,, boleh dikatakan kritical gak lah. Iaitu berkaitan GEMUK atau dalam bahasa jepunnya [futoi - 太い] . 

Ramai yg risau, ramai yg gelisah, bila topik ini dibincangkan (termasuk diri ini T^T) . Setelah itu, ramai yg memulakan operasi menurunkan berat bdan sprti joging,, exercise,, work out,, dan sebagainya. Beratus-ratus ringgit dihabiskan. Malah ada yg smpai beribu! Semata-mata ingin menurunkan berat bdan dan mendpatkan bentuk bdan yg ideal.

Namun, jgn kita lupa ade 1 lg gemuk yg prlu diberi perhatian. Ya, GEMOK DOSA. Kita tidak semestinya perlu mnghabiskan ratusan ringgit untuk mnyelesaikan masalah gemok ini. Malah xprlu mngeluarkan se sen pon~! Yg hnya kita perlu buat, kmbali kpd Allah. Lg sng nak ckp drpd buat? Ye mmg btol. Namun dgn istiqamah dan azam yg tggi, insyaAllah segalanya boleh! Kita perlu ada niat. Kita perlu ada matlamat. Untuk berubah bukannya senang, malahan sangat lah susah namun ia tidak mustahil. Jd, berusahalah untuk menurunkan berat dosa anda. Kerana kita xtahu bila kawan kita yg plg dekat akan mnjmput kita. N siapa kawan kita tuh? Nama dia, "Mati". Semoga dapat manfaat. Sekian wassalam

*sampai syurga kita berusaha - Moga Allsh Redha

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Welcome to My Blog

僕は小泉です!

僕について (Self)

Student .//. 162cm .//. Biru .//. PemburuMardhatillah .//. JAD .//. 日本 .//.

フォローワ (Followers)

友人のブログ(Belog kawan2)

有名なポスト (Popular Post)

- Copyright © BiarSampaiSyurga -Robotic Notes- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -